Pregătim imunitatea copiilor pentru sezonul rece

Pregătim imunitatea copiilor pentru sezonul rece

Pregătim imunitatea copiilor pentru sezonul rece

Deja e toamnă şi, odată cu ea, și-au redeschis porţile grădiniţele şi şcolile. Aşa că, începem să le pregătim și sistemul imunitar al copiilor pentru frecventarea acestor colectivități. Probabil că deja vă este cunoscut vechiul scenariu: copilul merge la şcoală sau la grădiniţă și se întoarce acasă cu muci, tuse, febră și dureri în gât, pe care le va împărtăși cu întreaga familie.

Un copil răceşte în medie de 8-10 ori pe an, însă părinţii nu ar trebui să se îngrijoreze, deoarece aceste răceli ajută la dezvoltarea unui sistem imunitar puternic. Totuşi, este greu de îndurat imaginea celor mici luptând cu febra sau răceala şi, în special, ideea de a-i umple cu medicamente sau, în unele cazuri, cu antibiotice. Ce ar trebui să faci tu, ca părinte, pentru a evita pe cât mai mult posibil aceste situaţii?

Haide să vedem în continuare ce este imunitatea şi cum putem ajuta la întărirea acesteia folosindu-ne de metodele naturale.

Imunitatea este mecanismul natural de apărare al organismului uman împotriva agenţi patogeni, adică virusuri, bacterii, fungi, substanţe toxice etc., care pot provoca îmbolnăviri. Atunci când organismul nostru este atacat de agenţi patogeni, sistemul imunitar secretă anticorpi (imunoglobuline), meniți să lupte împotriva acestora. Dacă agenţii patogeni sunt în cantitati mici, sistemul imunitar poate face faţă atacului, dar există şi situaţii în care sistemul imunitar este depăşit, este slăbit şi are nevoie de ajutor pentru a putea lupta împotriva acestor agenţi patogeni.

Sistemul imunitar are un dublu rol: acela de a distruge agenţii patogeni, dar şi de a memora de câte ori a fost atacat, în cele mai fine detalii, pentru a şti cum să se pregătească, în cazul în care acelaşi tip de agent patogen îl va ataca din nou.
Pe măsură ce copiii cresc, aceștia sunt expuși la tot mai mulţi factori din mediul înconjurător și la o diversitate de microbi cu care sistemul lor imunitar trebuie să știe cum să interacționeze. Copiii mici sunt inevitabil expuşi la mediu (pământ, nisip, obiecte luate de jos), fiindcă nevoia lor de explorare creşte după ce învaţă să meargă și încep și jocurile în colectivitate. Microbii din aceste medii pot să afecteze sănătatea celor mici, dar nici protecția exagerată nu este alegerea corectă. Cheia este echilibrul pentru că dacă îi ferim prea mult pe cei mici, asta înseamnă că sistemul imunitar nu va avea parte de antrenament și va deveni mai vulnerabil pe măsură ce copilul creşte. O protecţie exagerată, prin excluderea din colectivitate, poate duce la un sistem imunitar sensibil care să răspundă anormal în privinţa unor factori din mediu (alergiile).

Primii 3 ani de viață constituie perioada în care copilul are cele mai importante achiziții în dezvoltare (neuro-motorii, nutriționale, de limbaj), precum și momentul în care se clădește imunitatea pentru mai târziu, astfel părinții trebuie să acorde o atenție aparte următorilor pași: somn, alimentație, expunerea la mediul înconjurător.
Respectând acestea, părinții contribuie la dezvoltarea sistemului imunitar astfel :
somnul influenţează imunitatea copiilor, fiindcă permite conservarea energiei şi refacerea ţesuturilor afectate de virusuri sau bacterii. Privarea de somn are ca principal dezavantaj creşterea vulnerabilităţii la anumite boli, dar poate afecta şi creşterea copiilor.
prin expunerea mai mare la mediul înconjurător, părinții antrenează sistemul imunitar al copiilor, contribuind astfel la dezvoltarea imunității pe termen lung şi prin reducerea riscului apariţiei sensibilităţilor.
alimentație sănătoasă. Nevoile nutriţionale ale copiilor în perioada 1-3 ani sunt diferite faţă de cele din primul an de viaţă, ele fiind influenţate de ritmul rapid în care organele, ţesuturile şi celulele din organismul unui copil se dezvoltă. Pentru a satisface nevoile nutriţionale ale copiilor mici e nevoie de o alimentație cu vitamine şi minerale, acizi graşi şi prebiotice, și foarte importantă este și varietatea alimentelor pe care le oferim copiilor, obişnuiţi deja cu diversificarea hranei.

Când vorbim de vitamine, există câteva care contribuie la dezvoltarea și întărirea sistemului imunitar, după cum urmează :
– vitamina A contribuie la menținerea sănătății pielii, care joacă rol de barieră pentru bacterii. De asemenea, are un rol bine dovedit în protecția antiinfecțioasă la nivelul mucoaselor. Vit. A se găsește în gălbenuşul de ou, peştele (somon,hec, ton), ficatul de pui, morcovul, cartofii dulci , dovleacul, spanacul, roşiile, ardeiul gras, piersicile, mango.
– vitamina D are rol proimunitar, fiind foarte importantă în procesul formării oaselor şi reglarea metabolismului, dar şi pentru funcționarea normală a sistemului muscular şi osos.
– vitamina C este esențială pentru sistemul imunitar, ajută la stimularea producției de anticorpi și a substanțelor utile pentru neutralizarea microbilor, având un rol vital în apărarea antiinfecțioasă. Vit. C se găsește în: carnea roșie, căpşuni, zmeura şi fructele de pădure, peşte, cereale integrale, orez brun, carne albă, seminţe de floarea soarelui, usturoi.

Și nu uitați: PĂRINȚI RESPONSABILI, COPII SĂNĂTOȘI!

eumamica

Diferite

No description. Please update your profile.

LEAVE COMMENT